Nå lanserer Bate lanserer sitt nyeste boligprosjekt i Stavanger: Støperiet Øst. Kvartalet mellom Støperigata, Avaldnesgata og Lervigsveien skal gjennomgå en stor transformasjon de neste årene. Her kommer det fem nye leilighetsbygg i klassisk stil rundt en grønn og lun park. I kvartalet står det i dag flere bygg. Det største av disse, et murbygg fra 1917 som vender ut mot Lervigsparken, skal bevares som næringslokale. Forarbeidet med resten av kvartalet kan starte allerede rett over sommeren.
Se leilighetene
I boligvelgeren finner du alle tilgjengelige leiligheter, med priser, plantegninger og mer
Stor interesse for Støperiet Øst
Over 800 personer har allerede meldt interesse for de nye leilighetene. I slutten av mai åpnet forkjøpsrettperioden for første salgstrinn i Støperiet Øst. Da fristen gikk ut en uke senere, var det kommet inn 32 forkjøpsrettmeldinger fra Bates medlemmer.
– Mange ønsket seg de samme leilighetene, og da var det de som hadde lengst ansiennitet som stilte sterkest. Alt i alt har vi nå solgt 13 leiligheter til medlemmene våre før salgsstart, forteller Carl Inge Wathne, som er direktør for eiendomsutvikling i Bate.
Første salgstrinn består av de tre byggene Smiå, Verftet og Fabrikken, som rommer til sammen 57 leiligheter. De gjenværende boligene varierer fra 40 til 127 kvadratmeter i størrelse, og koster fra 4 390 000 kr og opp.
Støperiet Øst - kort oppsummert:
- I kvartalet med gateadresse Støperigata 34 skal Bate bygge 95 nye leiligheter fordelt på fem nye bygg
- Ett av byggene vil også inneholde selskapslokale, delerom og gjestehybler som beboerne deler på
- Langs Støperigata kommer det nye næringslokaler på bakkeplan i et annet av nybyggene
- I første salgstrinn er det leiligheter med ett og to soverom. I noen av leilighetene er det også mulig å legge til et tredje soverom
- Det vil bli etablert et lukket parkeringsanlegg under byggene med plass til både biler, boder og sykler
- Prisene på de gjenværende leilighetene varierer fra 4 390 000 - 18 990 000 kr
De første boligene kan være klare i 2029
Boligbyggelaget estimerer at selve byggearbeidet vil starte i løpet av høsten. Deretter vil det ta cirka to år før de første boligene er innflytningsklare.
– Vi har foreløpig estimert at overleveringen kan skje i andre kvartal 2029, men framdriften avhenger av salget. Ut interessen vi har sett så langt, er vi optimistiske til at tidsskjemaet skal holde, sier eiendomsdirektøren.
Etter at byggestart er vedtatt, vil også de siste to byggene komme ut for salg. Disse vil i tillegg til leiligheter romme selskapslokale, to gjestehybler og butikk-/kafélokaler. Alt i alt vil det bli 95 boliger i det «nye» kvartalet, som Bate har gitt navnet Støperiet Øst.